donderdag 14 juli 2011

Na vijf jaar vertraging tram door Jeruzalem

JERUZALEM - Met vijf jaar vertraging rijdt de eerste tram door Jeruzalem. Veertien kilometer meet het traject, van de noordelijke wijk Pisgat Ze'ev naar de berg Herzl in het zuiden van de stad.

Wie even zijn ogen sluit krijgt bij zijn eerste rit even een Nederlands stadsgevoel. Achter de ramen glijdt het landschap voorbij van Jerzualem: flatgebouwen, een Palestijns vluchtelingenkamp, zandkleurige stadsmuren, de autoloze Jaffastraat en de futuristische Calatravabrug.

Jeruzalem zette zijn tramproject figuurlijk op de rails in 2002, midden in de tweede Palestijnse intifada met de bomaanslagen op stadsbussen. Het is nu rustig, maar op een perspresentatie gingen de meeste vragen toch over veiligheid. Als je niet kunt voorkomen dat zelfmoordterroristen bussen binnen stappen, hoe beveilig je dan een tramstel waarvan zes deuren tegelijkertijd open gaan?

Bij de gemeentelijke dienst openbaar vervoer houden ze niet van dat soort vragen. 'De tram bedient alle gemeenschappen in de stad. Niemand is er op uit problemen te veroorzaken', houdt directeur Nadav Meroz de boot af. Burgemeester Nir Barkat merkt op dat zijn stad veiliger is dan Amerikaanse steden. 'De politie waakt over de veiligheid van de passagiers en ze doet dat prima. Ik ben voorstander van doorzichtigheid, maar niet op dit punt.'

Het noordelijke deel van de tramlijn loopt door 'Palestijns gebied' [wat wij betwist gebied noemen], reden voor internationale boycotgroepen te protesteren tegen de deelname van het Franse Alstom en andere Europese bedrijven aan het project. Ook het Palestijnse Bestuur tekende bezwaar aan. Maar het protest vond weinig weerklank bij Jeruzalems Palestijnen, die twintig procent vormen van het totale aantal passagiers in het openbaar vervoer.

Barkat maakt er geen geheim van dat hij Jeruzalem binnen en buiten de grens van 1967 beschouwt als een ondeelbare Israƫlische stad. De tramlijn bedient alle inwoners zonder onderscheid, zegt hij. Bewoners van het Palestijnse vluchtelingenkamp Shuafat bijvoorbeeld zijn binnenkort sneller in de oude stad om de moskee te bezoeken.

Bron: ND



Tram Jeruzalem, Jaffa-straat.

Notitie:

Toen wij in maart 2010 in Jeruzalem waren, hebben we deze tram al klaar zien staan; nog helemaal verpakt in doorzichtig plastic. Er waren ook flink wat straat-opbrekingen om de rails in orde te maken. In de Ben-Yehuda-Street kwamen we een leuke muurschildering tegen van de schitterende trams die nu door Jeruzalem gaan rijden. Hier de foto [klik erop voor vergroting]: