maandag 22 februari 2010

Israël verklaart graf Rachel en het graf van de Aartsvaders tot nationaal erfgoed

Israël gaat twee heiligdommen op de Westelijke Jordaanoever tot nationaal erfgoed verklaren. Dat heeft de Israëlische premier Benjamin Netanyahu gezegd. Het gaat om de Grot van (Machpela) de Aartsvaderen in Hebron en de Graftombe van Rachel bij Bethlehem.




























De plekken zijn controversieel: vooral in Hebron heeft altijd veel geweld tussen Israëliërs en Palestijnen plaatsgevonden. Er wonen 500 joden tussen 170.000 Palestijnen. Beide groepen beschouwen de plek als heilig.

Een woordvoerder van de Palestijnse Autoriteit veroordeelde de beslissing en waarschuwde dat dit het Israëlische-Palestijnse conflict verder op de spits kon drijven. Palestijnen beschouwen de Westelijke Jordaanoever als hun eigendom dat hoort bij de staat die ze willen stichten.

Volgens een woordvoerder van Netanyahu is de lijst niet bedoeld om grenzen te trekken. "De bedoeling van de lijst is om plekken uit te kiezen die van groot belang zijn voor het joodse volk", zei hij. Israëlische kolonisten hebben verheugd gereageerd. (Novum/AP)

De ECZP is heel blij met dit bericht betreffende deze (ook voor ons) belangrijke Bijbelse plekken. De ECZP heeft een Tweet aan Benjamin Netanyahua gestuurd als support voor deze goede stap. Judea & Samaria (de zgn. Westelijke oever) behoort aan de Joden/Israël toe, zoals de Bijbel zegt in Ezechiël 36:

"Gij nu, mensenkind, profeteer over de bergen van Israël (Judea & Samaria) en zeg: Bergen van Israël, hoort het woord des HEREN. Zo zegt de Here HERE: omdat de vijand van u gezegd heeft: ha, eeuwige hoogten zijn in ons bezit gekomen (dat zeggen de 'palestijnen), en omdat gij in opspraak gebracht en belasterd zijt door de mensen (door de media en anti-Israël mensen) – daarom, bergen van Israël, hoort het woord van de Here HERE. zie, Ik spreek in mijn naijver en in mijn grimmigheid: omdat gij (de Joden) de smaad der volken gedragen hebt, daarom, zo zegt de Here HERE, zweer Ik: voorwaar, de volken die rondom u wonen (Palestijnen, Islamitische Arabieren), zullen zelf hun smaad dragen. Maar gij, bergen van Israël, zult uw takken voortbrengen en uw vruchten dragen voor mijn volk Israël, want nabij is zijn komst. Want zie, Ik kom bij u en keer Mij tot u, gij zult bewerkt en bezaaid worden. Ik zal de mensen op u talrijk maken: het ganse huis Israëls; de steden zullen weer bewoond en de puinhopen herbouwd worden. Ja, Ik zal mensen en dieren op u talrijk maken, zij zullen zich vermenigvuldigen en vruchtbaar zijn; Ik zal u bevolken als vanouds en u weldoen meer dan vroeger; en gij zult weten, dat Ik de HERE ben. Ik zal mensen op u doen verkeren, en wel mijn volk Israël, die zullen u in bezit krijgen; gij zult hun tot een erfdeel zijn en hen niet langer van kinderen beroven."

Wat een geweldige verzen en beloften van de Here God; en we zien het voor onze ogen gebeuren: de bergen van Israël worden weer bevolkt, bewoont en bezaait. God doet het terwille van het Joodse volk, en diegenen die gezegd hebben - de 'palestijnen' - ha, het is ons gebied, zij zullen hun smaad dragen (door God beschaamd worden en de gevolgen daarvoor dragen).

Voor u nog 2 historische foto's van desbetreffende plaatsen:

















Rachel's tomb 1860















Cave of Machpela Hebron, burial site Abraham. ( videoTour )