zondag 14 februari 2010

Machnisei Rachamim by Avraham Fried & Cantors



magnise rajamim hacnisu rajamenu
lifnei baal harajamim
mashmie tefila hashmiu tefilatenu
lifne shomea tefila

mashmie tzeaka hashmiu tzaakatenu
lifne shomea tzeaka
magnise dima hacnisu dimotenu
lifnei melej mitratze bidmaot

hishtadlu veharbu tejinah
veharbu tejinah uba-kashah
lifne melej el ram venisa.
melej el ram venisa.

Als je hier al kippenvel van krijgt, en het respect en hunkering van deze Joodse mensen voor/naar de God van Israël ervaart - die ook onze God is - hoeveel des te meer wanneer zij ook uit de Geest (weder)geboren zullen worden!

"Ik vraag dan: God heeft zijn (joodse) volk toch niet verstoten? Volstrekt niet! Ik ben immers zelf een Israëliet, uit het nageslacht van Abraham, van de stam Benjamin. God heeft zijn volk niet verstoten, dat Hij tevoren gekend heeft." (Romeinen 11:1,2)

"Ik vraag dan: zij zijn toch niet zo gestruikeld, dat zij wel vallen moesten? Volstrekt niet! Door hun val is het heil tot de heidenen gekomen, om hen tot naijver op te wekken. Betekent nu hun val rijkdom voor de wereld en hun tekort rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun (de Joden) volheid!" (Romeinen 11:11,12)

"Want, indien hun verwerping de verzoening der wereld is, wat zal hun aanneming anders wezen dan leven uit de doden?" (Romeinen 11:15)

"Een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat, en aldus zal gans Israël (alle Joden) behouden worden, gelijk geschreven staat:
De Verlosser (Yeshua) zal uit Sion komen,
Hij zal goddeloosheden van Jakob (Israël) afwenden.
En dit is mijn verbond met hen (de Joden),
Wanneer Ik hun zonden wegneem (door het bloed van Yeshua)."
(Romeinen 11:25b-27)

"Ik zal u weghalen uit de volken en u bijeenvergaderen uit alle landen, en Ik zal u brengen naar uw eigen land (Israël); Ik zal rein water over u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinheden (zonden) en van al uw afgoden zal Ik u reinigen; een nieuw hart zal Ik u geven en een nieuwe geest in uw binnenste; het hart van steen zal Ik uit uw lichaam verwijderen en Ik zal u een hart van vlees geven. Mijn Geest zal Ik in uw binnenste geven en maken, dat gij naar mijn inzettingen wandelt en naarstig mijn verordeningen onderhoudt." (Ezechiël 36:24-27)

Zie/lees ook Johannes 3:1-10.