zaterdag 2 april 2011

CDA, CU en SGP voor joodse rituele slacht


17-03-2011 - CDA, Christen-Unie en SGP vinden dat de joodse onverdoofde rituele slacht mogelijk moet blijven. De drie partijen zijn dan ook tegen het initiatiefwetsvoorstel van PvdD-fractievoorzitter Thieme om onverdoofd ritueel slachten categorisch te verbieden.

Tijdens het Kamerdebat donderdagmorgen over de wet zei CDA-Kamerlid Ormel dat het voorstel indruist tegen de Grondwet. De vrijheid van godsdienst zou te veel worden aangetast als het onverdoofd ritueel slachten geheel zou worden verboden.

Ormel pleitte wel voor aanscherping van de rituele slacht. Nu zouden er in Nederland jaarlijks 2 miljoen dieren onverdoofd worden geslacht. Wat het CDA betreft, moet die slachtmethode een uitzondering worden. ij vindt dat het kabinet met joden en islamieten afspraken moet maken over verdoofd ritueel slachten, waarbij de verdoving omkeerbaar is en het dier niet daaraan dood gaat.

Het CDA wil het onverdoofd ritueel slachten volgens religieuze voorschriften beperken tot de groepen die volgens hun uitleg van hun religie alleen maar vlees mogen nuttigen dat onverdoofd is geslacht, bijvoorbeeld orthodoxe joden. Groepen joodse en islamitische gelovigen die kunnen leven met verdoofd ritueel slachten, zouden daartoe moeten overgaan en moeten stoppen met onverdoofd slachten.

ChristenUnie-Kamerlid Wiegman voerde tijdens het debat aan dat Thieme in haar wetsvoorstel de joodse en islamitische wijze van ritueel slachten op één hoop gooit en daarmee voorbijgaat aan de „wezenlijke” verschillen tussen beide. Ze stelde dat er nog veel andere mogelijkheden zijn om het dierenwelzijn en de slachtpraktijken te verbeteren zonder de onverdoofde rituele slacht te verbieden. Bijvoorbeeld door het stellen van striktere eisen aan de slachtmethodes.

De SGP betoogde dat Nederland groot is geworden in de joods-christelijke traditie. Kamerlid Dijkgraaf stelde dat de joodse rituele slacht grotere waarborgen ter voorkoming van dierenleed biedt dan de islamitische slacht. Wat hem betreft, blijft de koosjere manier van slachten dan ook toegestaan. De SGP steunt wel een verbod op de huidige, minder diervriendelijke rituele slachtmethode van moslims.

SP’er Van Gerven, voor het wetsvoorstel, zei dat omkeerbaar verdoofd slachten recht doet aan de vrijheid van godsdienst. Ook de PVV sprak zich bij monde van Graus uit voor de wet.

Bron: Ref.Dagblad

Bestrijd dierenleed met kennis van zaken


25-03-2011 - De Partij voor de Dieren komt met een wetsvoorstel om ritueel slachten aan banden te leggen. Rabbijn Lody B. van de Kamp betwijfelt of het wetsvoorstel wel gebaseerd is op een goede kennis van zaken.

De Partij voor de Dieren (PvdD) gaat het wetsvoorstel indienen onder de slogan ”Godsdienstvrijheid eindigt waar dierenleed begint”. Bij de buitenstaander zal deze leus het goed doen. Want natuurlijk mag de vrijheid van godsdienst geen vrijbrief zijn voor dierenleed. Net zo min als godsdienstvrijheid menselijk leed binnen onze samenleving zou mogen veroorzaken.

Toch heeft Marianne Thieme, de fractievoorzitter van de PvdD en de woordvoerder over het wetsvoorstel, een behoorlijk probleem. Wij mogen ervan uitgaan dat juist diegene die zich opwerpt als beschermvrouwe van dierlijk Nederland niet tot die buitenstaanders behoort. Dat zou haar geloofwaardigheid als indiener van dit wetsvoorstel behoorlijk aantasten.

Maar dan zou zij moeten weten dat het koosjer slachten van pluimvee en grootvee ten behoeve van de joodse gemeenschap juist gebaseerd is op regels die per definitie dierenleed uitbannen. Bij een door een gekwalificeerd en gecertificeerd slachter adequaat uitgevoerde halssnede waarbij aan alle joods-wettelijke voorwaarden wordt voldaan, ontstaat binnen luttele seconden een totale verbloeding van de hersenen, waardoor het geslachte dier geen pijn meer kan lijden.

Bij de genoemde voorwaarden gaat het om het volledig immobiliseren van het te slachten dier, de juiste lengte van het slachtmes, het gebruik van een vlijmscherp en volkomen gaaf mes, ononderbroken snijden, geen druk uitoefenen en nog een aantal regels die binnen de joodse traditie bindend zijn.

Mevrouw Thieme beroept zich op meningen, ook binnen de wereld van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde, volgens welke het verbloeden circa twee minuten duurt. Wetenschappelijk is echter al vaak, eigenlijk tot vervelens toe, aangetoond dat deze twee minuten altijd worden opgevoerd door de pertinente tegenstanders van het koosjer slachten, tegen beter weten in.

Nobel
Door deze jongste initiatieven van de PvdD en het consequent handhaven van de 2 minutenvisie ben ik dan ook opnieuw gaan twijfelen. Of de partij heeft de expertise van deze materie niet in huis óf zij maakt gebruik van aloude onwaarheden over het koosjer slachten die iedere paar jaar weer de kop op steken.

Als het laatste het geval is, dan is de zaak wel heel erg kwalijk. De PvdD zet zich in tegen het dierenleed in de wereld. Maar zij heeft geen moeite om burgers in ons land met betrekking tot hun religieuze normen op grond van oude onwaarheden en laster af te schilderen als een bevolkingsgroep met oude primitieve gewoonten.

Het bestrijden van dierenleed is een nobel streven. Dierenwelzijn staat ook binnen het jodendom hoog aangeschreven. Maar dan wel op een manier waarbij het welzijn van de medemens niet door vooroordelen en achterhaald anti-judaisme wordt beschadigd.

Godsdienstvrijheid eindigt waar dierenleed begint. Prima. Het is voor mevrouw Thieme wel zaak om in ieder geval te weten wat de definitie én van godsdienstvrijheid én van dierenleed is. Als zij die kennis niet blijkt te hebben, maakt zij van de hoofddoelstelling van haar partij een farce en reduceert zij haar taak van belangenbehartiger van de dierenwereld tot een heel bedenkelijk niveau dat slechts gestoeld is op het oproepen van goedkope emoties.

Opinie: De auteur is orthodox-joods rabbijn en gecertificeerd ritueel slachter.

Bron: Ref.Dagblad

Lees ook: Amerikaans-joodse organisatie vraagt Kamer slachtwet te verwerpen