donderdag 2 juni 2011

"Hemelvaart is onderbelicht heilsfeit"


Morgen (Vandaag) is het hemelvaartsdag, de dag dat we gedenken dat Jezus (Yeshua) ten hemel voer. Maar wat hebben wij eigenlijk aan die dag? Wat betekent hemelvaart voor ons en wat kunnen we er mee in ons dagelijks leven? CIP vroeg het enkele christenen. "Hemelvaart is een onderbelicht heilsfeit."

Volgens John Kamphuis hebben we door hemelvaart een voorspraak bij de Vader: "Op het moment dat je een zonde aan God belijdt, treedt Jezus tussen jou en God in en zegt als het ware tegen God: 'Vader, Ik bedek deze zonde met Mijn bloed.'Bovendien is Jezus in de hemel als ankerpunt voor onze hoop. Hij is niet opgevaren naar de hemel om daar werkeloos te zijn en te rusten, maar om te bidden, voor de gelovigen te zorgen en als Koning over hen te heersen. Als gelovigen op aarde kijken we niet alleen omhoog naar de rollen en functies van Jezus Christus, we maken deel uit van Zijn heerschappij! We zijn niet slechts toeschouwers van Gods almacht, maar ook deelgenoot. Dat maakt het christenleven overwinnend en zegevierend. Verblijden we ons als christenen in onze erfenis? En leven we eruit? Ik hoorde eens iemand onderscheid maken tussen de strijdende kerk op aarde en de triomferende kerk in de hemel. In de Bijbel lezen we echter dat de gelovige in Christus de triomf voert. Waarom? Omdat Christus de triomfator is!"

Evangelist Baerkema uit Leeuwarden legt vooral de link tussen de hemelvaart en de oproep van Jezus om het Evangelie te verkondigen: "De laatste oproep van de Heer Jezus, vlak voor Zijn Hemelvaart, was dat we alle volken het Evangelie moeten verkondigen. Laten we dat dan ook doen! Niet rond blijven draaien in de vicieuze cirkel van ons eigen kerk, maar vertellen dat Jezus leeft! Bovendien moest Jezus terug naar de Vader om voor ons te bidden en om ruimte te maken voor de Heilige Geest. Dat is echt heel belangrijk. Ik denk dat hemelvaart voor veel christenen een onderbelicht heilsfeit is, ze weten niet wat ze er mee moeten. Het mooiste van hemelvaart vind ik nog dat onze Verlosser zegenend de aarde verliet. Als ik dat voor me probeer te halen, schieten de tranen in mijn ogen: Wat een Heiland!"

Ds. van Steensel moet bij de hemelvaart vooral aan de wederkomst denken: "Ik preek donderdag ook over de wederkomst. In de Bijbel staat dat engelen de discipelen vertellen dat Jezus op dezelfde wijze terug zal komen. De vraag is of we naar Hem uit zien. Wat zal het prachtig zijn als de Heere Christus zegenend terugkomt om Zijn kinderen voor altijd thuis te brengen. Dat is een belofte waar we ons aan vast kunnen houden. De Heere Jezus kan dan voor ons wel niet meer zichtbaar op aarde zijn, maar Hij werkt door Zijn Heilige Geest en heeft beloofd dat Hij eens terug zal komen op dezelfde manier om de hemel en de aarde te richten in gerechtigheid. Waarom dat dan zo lang duurt? Omdat Hij geduld heeft met jou en mij en wil dat mensen die nog niet tot Hem gekomen zijn, zalig worden door Zijn naam!"

Bron: CIP