dinsdag 28 januari 2014

Bar mitswa voor een jongen uit Gaza



Er heeft een ongewone bar mitswa plaats gevonden voor een jongetje dat in Gaza is opgegroeid. Zijn moeder is een Joodse vrouw die tot een huwelijk met een Arabier is misleid. Samen met haar kinderen is zij onlangs erin geslaagd om uit de gewelddadige handen van haar man te ontsnappen om een nieuw leven te starten als Joden.

"Ik heb jarenlang als een moslim geleefd," vertelt de jongen die bar mitswa is geworden, "maar vandaag sta ik als lid van de trotse Joodse hedendaagse jeugd. Ik zal al die dagen en nachten dat ik wist dat ik Joods was, maar leefde als een moslim in Gaza, nooit meer vergeten." Zonder enige binding met het Jodendom, leefde de jongen met zijn Joodse moeder L. en Arabische vader A. in Gaza. Dank zij de Yad L'achim is hij definitief uit zijn nachtmerrie gehaald.

lees meer: JodendomOnline

Read: Bar Mitzvah: 'I Was a Muslim from Gaza, Now I'm a Jew'