vrijdag 30 mei 2014

Doodstraf dreigt voor Sudanese christin




Een heftig verhaal! De 27-jarige Miriam Yahya Ibrahim uit Soedan verkiest Jezus boven haar eigen leven. Ze moest kiezen tussen de islam en de doodstraf en koos voor dat laatste. “Ik kan alleen maar bidden”, zegt haar man Daniël Wani.

De vader van Miriam is moslim, waardoor ze wordt gezien als moslima. Ze werd echter christelijk opgevoed door haar moeder. Miriam trouwde met een christelijke man. Haar broer klaagde haar aan, omdat de familie volgens hem geschokt was dat Miriam met een niet-moslim was getrouwd. 

Nu wordt haar verweten dat ze overspel heeft gepleegd, omdat het in Soedan verboden is om als moslima te trouwen met een niet-moslim. Ook wordt ze ‘afvallig’ genoemd, want het is verboden voor moslims om zich tot het christendom te bekeren. Daarvoor krijgt Miriam honderd zweepslagen en de doodstraf.

De rechter gaf Miriam tot gisteren de tijd om zich te bekeren tot de islam. “Ik ben een christen”, zei de jonge vrouw tegen de rechter, “en ik zal een christen blijven. Ik heb nooit overspel gepleegd.”

De Soedanese vrouw is acht maanden zwanger en heeft nog een zoontje van 18 maanden oud. Daarom krijgt ze de doodstraf pas twee jaar na de geboorte van haar tweede kindje. Tot die tijd moet ze in de gevangenis blijven.

“Ik ben heel erg verdrietig”, zegt haar man Daniel Wani tegen CNN. “Ik ben zo gefrustreerd, ik weet niet wat ik moet doen. Ik kan alleen maar bidden.” Volgens haar advocaat is Miriam heel sterk. “Ze is heel er heel duidelijk over dat ze christen is en dat ze ooit uit de gevangenis komt.”

Internationale mensenrechtenorganisaties en ambassades hebben uitgesproken dat ze de zaak afschuwelijk vinden. Ze roepen de islamitische regering van Soedan op om de godsdienstvrijheid te respecteren. Amnesty International eist dat de vrouw onmiddellijk wordt vrijgelaten.

Bid voor deze sterke vrouw en haar gezin en teken hier de petitie tegen het vonnis.

Bron: EO

Sudan Christian woman faces death for apostasy



Petition to stop execution of Sudan Christian woman