donderdag 5 januari 2012

Spanning stijgt tussen seculier en orthodox Israël


Door: Devorah
Bron: Washington Post, Gazet van Antwerpen, het NIK, de Stentor en de Telegraaf

"Maak altijd een onderscheid tussen Jodendom en Domme Joden." (Rabbi Chaim Rodrigues Pereira).

De laatste dagen heerst in Israël grote commotie. Dit naar aanleiding van een interview waarin een achtjarig meisje uit Beit Shemesh, ten westen van Jeruzalem, uit de doeken deed dat zij verbaal en fysiek door ultraorthodoxen wordt aangevallen omdat zij niet voldoende tsnioet [ingetogen] gekleed zou gaan.

"Als ik 's ochtends naar school loop, doe ik wel eens als of ik buikpijn had, omdat ik zo bang ben dat zij weer gaan schreeuwen en spugen," zei Naama zachtjes in het interview met The Associated Press afgelopen maandag. De zacht sprekende, bleke blauwogige Naama Margolese met een paardenstaart en een brilletje op vertelde dat zij op weg naar school door ultraorthodoxe mannen om haar kleding bespuugd en uitgescholden wordt voor bastaard of hoer. De school staat namelijk precies op de grens van een ultraorthodoxe buurt en een gemeenschap van modern orthodoxe bewoners die merendeels hun roots in de VS hebben liggen. De ultraorthodoxen zouden deze moderne orthodoxen niet tolereren. Het is inmiddels een dagelijks verschijnsel dat ultraorthodoxe mannen de meisjes op weg naar school dagelijks honen en er zijn er die zelfs fysiek aan de meisjes vastklampen, immers, men ziet de plek van de school als een provocatie.

Oorlog
Channel Two, het tv-station dat het interview met het meisje uitzond, stuurde vervolgens een reportagewagen naar de buurt, maar deze werd bekogeld met stenen. Volgens de BBC zou na de uitzending wel 300 ultraorthodoxen de straat op gegaan zijn om de politie met stenen en eieren te bekogelen. Zij reageerden furieus omdat de media "de vredige, stille en tolerant bewoners - die hun leven leven volgens hun geloof opzettelijk provoceert - in een slecht daglicht te zetten." Het verbijsterende is dat sommige ultraorthodoxen op de vraag of zij het gedrag van leden van hun gemeenschap afkeuren, het juist toejuichen. Zij menen namelijk dat de Tora voorschrijft dat mensen ingetogen gekleed moeten gaan.

Provocatie of niet, Naama durft niet meer over straat. Deze kwestie heeft inmiddels een heuse oorlog veroorzaakt tussen extremistische ultraorthodoxen en andere bewoners van Beit Shemesh.

Kleding is niet het werkelijke probleem
De snelgroeiende ultraorthodoxe gemeenschap van Beit Shemesh zouden druk bezig met het opzetten van borden die segregatie op trottoirs oproepen. Ook organiseren zij een 'tsnioet-patrouilles' om vrouwen te waarschuwen of zelfs te bekogelen met stenen wanneer zij niet tsnioet over staat gaan, dat wil zeggen: lange mouwen, gesloten hals en lange rokken.

Opvallende feit is nu eenmaal dat Naama exact gekleed gaat zoals de tsnioet-patrouilles van dames verwacht. Niet omdat dit geëist wordt door de ultraorthodoxe gemeenschap, maar omdat de Tora gebied ingetogen door het leven te gaan. Dit betekent dus dat dit ook de standaard is van de school waarop Naama zit. Er kan dus afgevraagd worden wat nu het werkelijke probleem is.

"Het moet niet uitmaken hoe ik eruit zie," zei Hadassa Margolese, de moeder van Naama: "Wanneer iemand mouwloze shirts en broeken wilt dragen, mogen zij niet aangevallen worden." Dan ligt de vrome moeder die haar haar bedekt heeft, lange mouwen en lange rok draagt het volgende toe: "Zij willen ons uit Beit Shemesh weghebben en de stad overnemen. Ik ben dikwijls verzocht weg te gaan. Mijn antwoord is en altijd hetzelfde: 'geen denken aan.'"

Protest
Duizenden Israëliërs hebben daarom dinsdagavond meegedaan aan een protestmars tegen religieus fanatisme en discriminatie van vrouwen. Dit tevens naar aanleiding van onder meer de segregatie in bussen en op trottoirs. President Shimon Peres had zijn landgenoten opgeroepen mee te doen aan deze demonstratie. "Vandaag is een test voor onze natie'', zo liet Peres weten volgens de krant Haaretz. "Iedereen, religieuzen, seculieren, conservatieven, moet het karakter van de staat Israël verdedigen tegen een minderheid die onze nationale solidariteit probeert kapot te maken.'' Zeker tienduizend deelnemers die aan de protestmars droegen spandoeken met zich mee met daarop teksten als 'wij worden geen tweede Teheran'.

Premier Benyamin Netanyahu heeft woedend gereageerd en zei dinsdagavond: "Dit fenomeen staat lijnrecht tegenover de Joodse traditie en de geest van de Bijbel."

Ultraorthodoxen en orthodoxen zijn géén extremisten
Het verschil tussen orthodoxe Joden en ultraorthodoxen is dat de eerste groep vroom zijn en de tweede groep zéér vroom. Maar beide groepen zijn niet extremistisch. Integendeel: de gemeenschap veroordeelt de daden van de extremisten uit Beit Shemesh. Deze ernstige misdragingen van een aantal ultraorthodoxen is dus helemaal niet van vanzelfsprekend. Het Jodendom leert namelijk dat wij ons geloof niet aan iemand anders mogen opleggen. Deze ultraorthodoxen zijn gewoonweg extremisten die de komst van de Mosjiach tegenwerken door hun vijandig gedrag naar hun naaste; de reden waarom de Tweede Tempel verwoest is en wij nog in galoes [balling] leven. Deze ultraorthodoxen gaan lijnrecht tegen Halacha [Joodse Wet gebaseerd op de Tora] *en Derekh Eretz [Talmud verhandeling van het ethische en moreel onderwijs] in.

Zo heeft Opperrabbijn Jacobs als voorzitter van het Nederlands College voor Rabbinale Zaken met Dayan Rabbijn mr drs. Raphael Evers als secretaris namens het College diep geschokt gereageerd:

"Verschil van mening mag er zijn, een discussie mag ook hoog oplopen, maar de grenzen van waardigheid mogen niet worden overschreden. Wij distantiëren ons nadrukkelijk van iedere vorm van fysiek en verbaal geweld, ook als aan dat geweld een religieuze of antireligieuze basis wordt toegeschreven. Grenzen worden overschreden. Het aanzien van het Jodendom en van Israël worden ernstig geschaad."

*) dank aan mede-blogger M.H.